vrijdag 24 mei 2019

Morgen op 25 mei weer dropping-day!

Het 2e mozaïek van Project "JaKobi-7" is klaar!
Het was even flink doorwerken afgelopen maand, want in die tijd ben ik ook nog 8 dagen op vakantie in Griekenland geweest. 😅
Het onderwerp van dit 2e mozaïek zijn wandelschoenen.

1* Je bindt je schelp aan je rugzak
2* Doet je wandelschoenen aan en gaat op pad
3* .....
4*
5*
6*
7*

Ook de droppingstenen bij dit mozaïek zijn gereed, dus ík kan morgen, zaterdag 25 mei, op dropping-pad. De NS is mij wederom niet zo goed gezind, want nu rijden er tussen Meppel en Leeuwarden geen treinen. 😟 (Zie ook het droppingverslag van steen 1 op 25 april j.l.)
Dat wordt weer een lange reis....

Je leest het trouwens goed, stenen! 😃
Aangezien het onderwerp van dit mozaïek wandelschoenen zijn, heb ik er dit keer niet één, maar twee stenen bij gemaakt, namelijk een linker- en een rechterschoen.
Op één schoen kun je niet lopen toch? 😉


"Your Walkingshoes"
(62 x 49 cm)



Detailfoto's:



Vorige keer ging ik naar het begin van het 'Jacobspad' in Uithuizen. Dit keer wil ik naar een ander begin van een andere Jakobsroute in Nederland. En dat is het 'Jabikspaad', de Friese Jakobsroute! 😊
Deze begint in Sint Jacobiparochie... "Santiago aan het wad" 😃


Dit pad eindigt trouwens net als het 'Jacobspad' ook in Hasselt, vanwaar je verder kunt op andere Jakobsroutes in Nederland en verder richting Santiago de Compostella.

Route van het Jabikspaad:


In het noorden maakt hij een lus zoals je ziet.
Je kunt dus vanuit Sint Jacobiparochi twee kanten uit blijkbaar. 😊
Linksom over Franeker, of rechtsom over Leeuwarden.
Dat past dan weer bij mijn droppingstenen met een linker- en een rechterschoen....😉

Als je informatie wilt over pelgrimeren, de route naar Santiago de Compostella, of gewoon over het Friese Jabikspaad, kun je terecht bij het Pelgrimsinformatiecentrum. Deze is gevestigd in de hal van de 'Groate Kerk' in Sint Jacobiparochie, en is geopend op elke 2e en 4e zaterdag van de maand van 11 tot 15 uur. Wat een toeval dat 25 mei op een zaterdag valt! De 4e zaterdag van deze maand dus...
Nou, misschien stap ik naar binnen. 😀






Hopelijk vind ik hier in de buurt een mooi droppingplekje voor steen 2a, de rechterschoen.


Daarna eens kijken of ik hier richtingaanwijzingen kan vinden van dit Jabikspaad!
Het teken van dit pad is overigens niet de Jakobsschelp, maar het is een andere schelp, een wulk.

Je ziet hierboven op de foto een kunstwerk van Henk Rusman, een soort metalen poort. Het is in 1998 geplaatst en  symboliseert de oneindig lijkende weg.
Hier begint officieel het Jabikspaad.

Ook in het stempel van Sint Jacobiparochie vind je de wulk terug.
Maar ook de Jakobsschelp!


De wulk staat dus op wegwijzers van het Jabikspaad.
Maar soms gaat hij ook vergezeld door de Jakobsschelp, als ik dit plaatje dat ik op internet vond mag geloven!





Na het droppen van de steen met de rechterschoen ga ik terug naar Leeuwarden. Met de bus, want als ik over het Jabikspaad naar Leeuwarden ga lopen dan kom ik niet op tijd aan....😏
(Ik zou die 37,2 km rechtsom naar Leeuwarden waarschijnlijk niet eens halen op 1 dag!😀)

De linkerschoen ga ik daar droppen, in Leeuwarden, in de Sint Jacobsstraat!

Bron: Facebook van "Sint Jakobsstraat Leeuwarden"
 foto van Ammer Omara

Uiteraard loopt hier het Jabikspaad doorheen.
Maar de Sint Jacobsstraat heeft nog iets anders bijzonders wat past bij "JaKobi-7", en ook bij wandelschoenen, want het is iets waar je met je voeten overheen loopt in deze straat! 😲😊
En dat zijn putdeksels..... Putdeksels als kunstwerk!
Op de foto hierboven zie je er vaagjes eentje helemaal vooraan.

In 2001 zijn in de Sint Jacobstraat 7 (!) putdeksels geplaatst met de tekst "CAMPUS STELLAE" en een gestileerde afbeelding van een schelp samen met een lichaamsdeel.
Ze verwijzen naar de Jakobsroute.

"De putdeksels verwijzen naar de zgn. Jabikspaad route, een wandelroute die loopt van Sint Jacobiparochie naar het pelgrimsoord Santiago de Compostella in Noord-Spanje. 
De Latijnse benaming voor Santiago de Compoststella is Campus Stellae, de titel van het kunstwerk. Ieder putdeksel beeldt een lichaamsdeel beginnend met de voeten en eindigend met het hoofd, gecombineerd met een schelp.Op het meest noordelijke in de Sint Jacobsstraat staat de wulk of kinkhoorn afgebeeld gecombineerd met de voeten. Het zevende en meest zuidelijke deksel heeft een afbeelding van de jacobsschelp gecombineerd het hoofd van de Heilige Jacobus. De Sint Jacobsstraat is onderdeel van de gehele route."
Uit: https://www.keunstwurk.nl/kunstobjecten/campus-stellae/


Campus Stellae is dus de Latijnse naam voor Santiago de Compostella.
Vanuit het noorden komend is de afbeelding op de 1e putdeksel dan de wulk samen met de voeten.
Je moet het maar zien...😉





Maar bijzonder is het wel!
Ook dat het er 7 zijn, ik wist toen ik begon aan dit project hier niets van...😮
De laatste putdeksel in de straat is de Jakobsschelp zelf, met het hoofd van Jakobus.
De schelp haal ik er moeiteloos uit, het hoofd is even puzzelen. 😊





Op dit ontwerp zie je het beter:


Ergens dus in de Sint Jacobsstraat ga ik steen 2b, de linkerschoen, droppen.
Ben heel benieuwd of dat een beetje onopgemerkt lukt, het is wel zaterdagmiddag dan!
En de Sint Jacobsstraat ligt midden in het centrum! 😊
Ik ga het merken morgen!!!




Ook hier weer even een overzichtje van het maakproces van
"Your Walkingshoes"
nr2 van Jakobi-7 








Tot het volgende blog weer....😏
Dat wordt het droppingverslag van Sint Jacobiparachie én Leeuwarden.
1* Je bindt je schelp aan je rugzak
2* Doet je wandelschoenen aan en gaat op pad
3*Volgt de .........met de schelp
4* .....
5*
6*
7*








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wil je een reactie plaatsen?
Dat kan!
Soms lijkt het of je daar een Google-account voor moet hebben, maar het kan ook 'anoniem' of met naam+URL (het gewenste aanvinken). Voor de URL(=website-adres) mag je eventueel ook gewoon de URL van mijn blog nemen :-)
Lukt het evengoed niet?
Plaats dan een reactie in het Gastenboek van mijn gewone website:
https://mozajac.jouwweb.nl/gastenboek