zaterdag 24 augustus 2019

Zondag 25 augustus, 5e 'dropping' van JaKobi-7

Morgen is het weer zover. Dan ga ik weer een mozaïeksteentje neerleggen, horende bij dit project.
En dat voor de 5e keer. De reacties van eventuele vinders lopen bij dit project niet zo goed helaas. Alleen op de 1e steen kreeg ik een reactie. Dat is eigenlijk voor het eerst. Ik bedoel, dat er in zijn totaal zo weinig reacties komen. Bij mijn andere projecten ging dat beter zal ik maar zeggen.
Maar, niet getreurd, ik ga gewoon door...😛

Het 5e mozaïek is klaar, en de dropping-steen uiteraard ook.
Titel: "Serendipity" (49x62 cm)

Het was even hard door werken afgelopen maand, want ik was ook nog 2 weken op kampeervakantie in Frankrijk, waar ik overigens weer een hoop 'Jakobalia' tegen ben gekomen. Misschien wijd ik ook daar nog een fotoblogje aan 😉



Serendipity, wat is dat? Misschien ken je de film wel: https://www.imdb.com/title/tt0240890/
Internet zegt over serendipity:
Een ongeplande, onverwachte maar fortuinlijke ontdekking, een gelukkig toeval.
Of ook wel:
Een onverwachte waardevolle ontmoeting.

Noodlot in de positieve zin dus! Toevalligheden die zo 'moeten' zijn...(tja, wat is 'moeten'?)
Een stukje magie? Heerlijk toeval, zo zou ik het uitleggen. 😏

Om even terug te komen (zie vorige blogs) op mijn 'zinnetjes' voor dit project.
Nummer 5 gaat over "je ontmoet mensen, andere pelgrims en ervaart toevalligheden" 
Ik kom het op internet (#jakobsweg) vaak tegen dat mensen die hem gelopen hebben iets 'magisch' ervaren. En ze hebben het over bijzondere ontmoetingen die de reis zo waardevol maken.
Over toevalligheden die gewoon zo moesten zijn...
Ca. drie weken geleden was ik in een museum over de Camino, in Le Puy-en-Velay. Met een koptelefoon op hoor je daar o.a. mensen vertellen hoe ze de Camino ervaren hebben, en ook daar hadden ze het over de bijzondere ontmoetingen. Over de weg naar buiten (natuur, stilte, ontmoetingen), zowel als de weg naar binnen ('jezelf vinden').
Wat komt er op je pad? Toeval. Onverwachte ontmoetingen.... Serendipity.
Ik kan het niet anders uitleggen. Het hoort erbij volgens mij.
Maar volgens mij hoort het sowieso bij het leven, tenminste...voor wie ervoor open staat.
Want mijn cijfers zoals de 11 en de 11.11, en het steeds maar tegen komen van Jakobus bijvoorbeeld, dat is toch ook serendipity dan? 😳 Hoort het bij mindfulness? Bij het 'in flow zijn' en 'het volgen van je hart'? Het 'lopen' van je (levens)pad?
En wordt dat tijdens het wandelen over de Jakobsweg misschien versterkt? Dat je jezelf meer en meer opent voor je omgeving zowel als voor wie je écht bent?
Wie zal het zeggen?
In ieder geval gaat nr 5 over toevalligheden én over ontmoetingen.😊
Een kopie van dropping-steen nr 5 staat in een hand op het mozaïek-schilderij. Het vinden van zo'n steen is ook serendipity, vind ik. En wie weet brengt iemand hem naar St Jean Pied de Port, de locatie van het tafereel op het mozaïek? Who knows? 😉 Dát zou pas écht serendipity zijn! 😃

Wáár ga ik morgen droppen?
Dat wordt dé wandelstad van Nederland, waar 1x per jaar 4 dagen lang vele ontmoetingen plaats vinden op wandelgebied.
Vierdaagsestad Nijmegen!

Loopt er een Jakobsweg door Nijmegen?
Jazeker 😊
Er is zelfs een Jacobskapel, waar een Jakobsroute begint!
Jakobsweg Rheinland!
https://www.jacobskapel-nijmegen.nl/index.php/jakobsweg-rheinland
Maar ook de route vanuit Hasselt/Zwolle komt over Nijmegen. En heet Jacobsweg Nieumeghen (Van Sint Jacobiparochie naar Eijsden).

Dusss, daar in de buurt van die Jacobskapel in Nijmegen, daar ben ik zondagochtend te vinden...😁







1* Je bindt je schelp aan je rugzak
2* Doet je wandelschoenen aan en gaat op pad
3* Volgt de wegwijzers met de schelp
4* Ziet en voelt Jakobus overal onderweg
5* Ontmoet mensen, andere pelgrims en ervaart toevalligheden
6*......
7*......

Hieronder wat foto's van het maak-proces van "Serendipity"
Volgende week snel beginnen aan nummer 6! 😅 
Laatste weekend van september is de serie trouwens live te bewonderen tijdens Kunstroute Veenendaal! Welkom!😊

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wil je een reactie plaatsen?
Dat kan!
Soms lijkt het of je daar een Google-account voor moet hebben, maar het kan ook 'anoniem' of met naam+URL (het gewenste aanvinken). Voor de URL(=website-adres) mag je eventueel ook gewoon de URL van mijn blog nemen :-)
Lukt het evengoed niet?
Plaats dan een reactie in het Gastenboek van mijn gewone website:
https://mozajac.jouwweb.nl/gastenboek