woensdag 24 april 2019

Morgen 1e 'dropping' van project JaKobi-7 !

Afgelopen weken heb ik hard gewerkt aan het 1e mozaïek van project JaKobi-7.
Onderwerp van dit eerste mozaïek is hét teken van de pelgrim, namelijk de Jakobsschelp!
Ook de heilige St Jakobus, wiens graf in Santiago de Compostella is, wordt afgebeeld met deze  bijzondere schelp.
Het is dan ook niet gek dat de schelp ook het route-teken is van de Jakobswandelwegen naar Santiago.


Jakobschelpen geven dus de route aan. De pelgrim droeg hem vanaf de 12e eeuw al met zich mee, en ook de moderne pelgrim van nu draagt hem goed zichtbaar aan zijn rugzak.
Waarom is die schelp, die overigens zijn naam dankt aan de link met St Jakobus, nou hét pelgrimssymbool? Ik heb wat lopen zoeken op internet, maar eigenlijk weet men het niet echt...😊
Waarschijnlijk omdat bij de kust ten westen van Santiago, waar het lichaam van St Jakobus volgens de legende in een bootje aanspoelde, deze schelpen veel te vinden zijn. Veel pelgrims lopen ook tot daar door, naar Cap Finisterre.....vroeger al, in de Middeleeuwen, en namen als aandenken een schelp mee?
Voor wie er meer van wil weten:

Mijn 1e mozaïek is dus een schelp 😊
Titel: "Coquille St Jacques"
Afmetingen: 61 x 61 cm


Wat details:


De bijbehorende mozaïeksteen die ik morgen ga droppen voor die ene eerlijke vinder ligt met kaartje en al al klaar op mijn tafel:


Voor wie het kaartje op de foto hierboven goed heeft bekeken is het al duidelijk waar ik de steen naar toe ga brengen.😊
Het wordt een lange reis met de trein! Jawel, er gaat een trein naar toe....naar Uithuizen, helemaal bovenin Groningen.
In Uithuizen begint het Jacobspad, bij de 'Heilige Jacobus de Meerdere Kerk', een hele mond vol. 😀 Hij loopt naar Hasselt en is 208,5 km lang.... vanaf daar kun je uiteraard verder lopen, want deze route heeft een vervolg richting Antwerpen, en alsmaar door kom je natuurlijk in Santiago 😉

Jacobspad bewegwijzering                                                                                                                                                                                           
Er lopen verschillende pelgrimswegen, Jakobspaden, door Nederland.
Om een idee te krijgen:

Daar helemaal rechts bovenaan, daar start dus de oostelijke route, en daar ga ik morgen heen 😅
Ik ben benieuwd hoe snel (en óf) zich een vinder gaat melden....en wie dat dan is natuurlijk 😉

Waarom begin ik in Uithuizen? En niet bijvoorbeeld aan het begin van die blauwe route op het kaartje hierboven? Waar ik overigens ook nog heen ga...😉
De Jakobuskerk in Uithuizen heeft een pelgrimsmonument, met de schelp, en ook een toegangshek in schelpvorm.
Maar ook het stempel van de kerk is een schelp....vrij logisch misschien, maar dat is niet altijd zo 😊
Zo'n stempel kun je als pelgrim krijgen in je pelgrimspaspoort...


Voor wie het 1e blog niet gelezen heeft trouwens, ik kom de Jakobsschelp de laatste jaren regelmatig tegen, vooral op vakanties... (Link naar blog 1 😊)
Oók eind maart weer toen ik een weekje in de Algarve was:





En 'Jakobus' meldt zich te allen tijde bij mij 😉:


Tot slot nog heel even een overzichtje van het maakproces van
"Coquille St Jacques"
nr1 van Jakobi-7

(de kop is er af 😃)








Tot het volgende blog....😏

1* Je bindt je schelp aan je rugzak
2* Doet je ........aan en gaat op pad
3* .....
4*
5*
6*
7*






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wil je een reactie plaatsen?
Dat kan!
Soms lijkt het of je daar een Google-account voor moet hebben, maar het kan ook 'anoniem' of met naam+URL (het gewenste aanvinken). Voor de URL(=website-adres) mag je eventueel ook gewoon de URL van mijn blog nemen :-)
Lukt het evengoed niet?
Plaats dan een reactie in het Gastenboek van mijn gewone website:
https://mozajac.jouwweb.nl/gastenboek