dinsdag 9 april 2019

JaKobi-7

Nieuw project voor 2019: "JaKobi-7"

Sinds 2011 maak ik mozaïeken in projectvorm. Mozaïek-'schilderijen' voor aan de muur wel te verstaan, en bij elk 'schilderij' bewerk ik ook een steen met mozaïek, die ik ergens in Nederland 'drop' (neerleg) voor een eerlijke vinder...

Dit was de allereerste 'dropping-art-stone' ooit, op 11-11-2011 om 11.11 uur gedropt in Elst (Gld):


Mijn aanleidingen tot en inspiratie voor zo'n project komen meestal voort uit toevallige dingen die ik steeds maar weer tegen kom. In 2011 was dat bijvoorbeeld het cijer 11... En in 2015 vogels en het getal 5, waar het project "Birds nr 5" uit voortkwam.

Nu kom ik de afgelopen jaren op bijna elke vakantie wel ergens het pelgrimspad naar Santiago de Compostella tegen. Het pad dat leidt naar het graf van de heilige Jakobus de Meerdere.
Het merkteken van de route, op de wegwijzers, is de Jakobsschelp. Een schelp die wij ook wel kennen van het logo van de benzinepomp Shell 😊
Heel vaak zie ik het als een soort lijntekening in geel, op een blauwe achtergrond. Of ik zie het bronzen embleem van de schelp tussen de straattegels, als teken dat híer de route loopt!
Overigens dragen de pelgrims/wandelaars zelf een Jakobsschelp aan hun rugzak...



Ook kom ik gewoon de Jakobsschelp tegen op vakantie, bijvoorbeeld als presse papier op een terrastafeltje bij de lunch ergens buiten, of verwerkt in de muur van een huis of zo.
En als ik de schelp niet tegen kom dan kom ik wel ergens de naam Jakob of Jacobus tegen, (met een c of een k) of een variant ervan. Alsof het 'universum' mij op iets wil wijzen? 😉
Dat laatste fenomeen ervaar ik trouwens niet alleen op vakantie, dat gebeurt ook gewoon in Nederland haha, zelfs thuis, bij het maken van een kruiswoordpuzzel bijvoorbeeld...


 😄

Nu blijk ik al tekens te hebben gezien, terwijl ik nog totaal niets wist van het bestaan van de pelgrimsroute naar Santiago!
In 2002 zag ik ergens in Noord-Spanje in een natuurgebied minuscule richtingaanwijzers van een of ander wandelpad, aangegeven met een geel teken dat voor mij nog het meest leek op zonnestralen die naar één kant straalden🌞🔆.....wist ik veel toen 😎

Toen ik eens in mijn vakantiefoto's ging spitten kwam ik bovendien iets wel heel bijzonders tegen...
In de zomer van 2010, in Cacares (Zuidwest-Spanje) fotografeerde ik dit embleem in mozaïek!


Mozaïeken doe ik al sinds 2005, dus dat het mij opviel was geen toeval.
Ik fotografeerde het dus omdat het een mozaïek was. Ik herinner mij nog vaag dat ik mij toen wel afvroeg wat het zou zijn? Waar het voor diende? Ook toen dacht ik aan een teken voor de zon misschien....? Ik had géén idee. Nu weet ik wel beter! 😊

Op zich had ik ooit wel eens iets gehoord over Santiago de Compostella, en dat daar pelgrims naar toe gaan, maar dat er zo'n uitgebreid wandelnetwerk was in Europa, met als merkteken de Jakobsschelp, nee, daar had ik destijds geen weet van.
Als zijnde 'niet-religieus opgevoed' wist ik van de heilige Jakobus ook eigenlijk helemaal niets.
Tóch heb ik óók in 2010 onbewust een beeld van Jakobus gefotografeerd! In Brussel...



Of ik in 2012 al meer wist van de route en het doel, durf ik niet met zekerheid te zeggen, mogelijk had ik er al ergens iets over gelezen. In ieder geval viel in Rocamandour mijn oog op dit mooie abstracte beeld van St Jacques, zoals St Jakobus in het Frans heet...



Kenmerkend voor Jakobus zijn de staf en de fles of kruik, alsmede vaak de hoed en mantel.
Op de hoed is vaak de Jakobsschelp afgebeeld. 
Attributen van 'de pelgrim'!

In het najaar van 2013 leerde ik iemand kennen die daadwerkelijk zelf naar Santiago de Compostella gelopen was! En ja, vanaf toen wist ik beter hoe het zat, met die schelp en Jakobus en de pelgrimsroute en de wegwijzers met de gele schelp.

Al had ik eerder dat jaar ook weer een Jakobsschelp gefotografeerd, een echte...haha

 

Sinds ik er dus meer van af wist viel het mij blijkbaar ook steeds meer op of zo, want sindsdien zag ik het meer en meer....wegwijzers, routes, schelpen, Jakobskerken....etc 
Hoe kán het??? 😂

Ook kwam ik tot de ontdekking dat mijn naam, Jacqueline, de Franse vrouwelijke versie van 'Jakobus' is! 😁
Enkele andere versies van Jakobus....Jacobus - Jacob - Jakob - Jacques - Jacco - Jack - James - Giacomo - Jakub - Jaime - Jacobo - Diego - Iago

"Santiago" is dus eigenlijk gewoon Sant Iago, oftewel Sint Jakobus

Ik heb wat collages gemaakt van foto's uit de periode 2014-2018 met daarop de 'Jakobalia' die ik in die jaren tegen kwam:

2014 zomervakantie Spanje

We trekken altijd in de zomer met auto en tent langs diverse campings waar we 3 tot 5 dagen verblijven. De route dat jaar liep oa langs het Franse St Pied de Port, waarvandaan veel pelgrims vertrekken voor de Spaanse route, en ook bijeenkomen vanaf diverse Europese Jakobspaden.
Onze vakantieroute liep dat jaar ook langs Pamplona en de Alto del Perdon. Op die laatste plek staat een groot metalen pelgrimsmonument van Vicente Galbete, geplaatst in 1996. Het stelt een stoet pelgrims voor, te voet, met ezel of paard....








2015 zomervakantie

Ook in 2015 kwam ik St Jakobus en zijn wandelpad tegen. We reden toen via Duitsland en Oostenrijk naar Italië. Foto's genomen in Rothenburg ob der Tauber (Dtl) en Lienz, Oostenrijk.





2016 

In 2016 gingen we voor het eerst naar Normandië en Bretagne. 
En ja hoor, ook daar lopen routes! En lagen er schelpen op tafel 😊
Maar ook een weekendje Brugge leverde een bronzen schelp op...




Maar ook in Nederland kwam ik nu 'Jakobalia' tegen!





Dan zomer 2017, in de Elzas! "Route St. Jacques"!
Maar ook een weekendje Mechelen en een wandeling door Leiden spotte ik een en ander....




Na de zomer van 2017 was ik begonnen met mijn project "Hartenjagen-4" waarbij ik mij tijdens de stenen-droppingen liet leiden door harten. Maar elke dropping leidde mij ook naar iets met de naam Jacob, of zelfs een 'route-teken' bij een huis midden in Leiden!



Het was toen dat het idee ontstond om misschien een project te wijden aan Jakobus en de pelgrimage.
Iemand opperde dat, zo tussen neus en lippen door, en ik dacht "Tja, wáárom niet?!"
Ondertussen bleef Jakobus maar steeds op mijn pad komen. Werd het erger zelfs???? 😇

2018


Jacobs in de koffie op Kefalonia 😉
Jakobsschelpen in muren gemetseld en in een restaurant op tafel
Jakobsschelpen gevonden op het strand....

Onze zomervakantie-route liep toevallig weer langs Rothenburg ob der Tauber...:



In september tijdens een weekendje Leuven:



En pas geleden, februari 2019, tijdens een weekendje Gent:


De wandelroute zelf kwam ik in Gent niet tegen. Wel de Jakobskerk gezien...
Maar in Breda, waar ik onderweg naar Gent tegels afhaalde bij een mede mozaïek-kunstenares hing wél het gele schelpteken aan de muur van het atelier! (midden van de collage) Bijzonder....

Tot zover mijn 'Jakobalia'... 

Mijn project 'JaKobi-7'...Wát ga ik doen?!

Komende maanden ga ik 7 mozaïeken maken in het teken van de Jakobsroute.
Met daarbij 7 dropping-art-stenen uiteraard!
Het getal 7, omdat het op 25 juli St Jakobsdag is. De naamdag van St Jakobus.
En 2+5=7, en juli is de 7e maand.... En 7 is wel een mooi getal 😁 
"Een heilig getal" zo vertelde iemand mij laatst. Nou, dat komt dan mooi uit! 😊

De droppingsdagen zijn dan ook elke 25e van de maand, waaronder ook 25 juli.
De 1e dropping zal zijn op 25 april, de laatste op 25 oktober. 
St Jakobsdag ligt dan mooi in het midden....
(Kleine wijziging op 24 sep 2019: doordat ik ziek werd valt 25 september uit, en is alles een maand opgeschoven, laatste dropping dus op 25 november!)

Ik ben al gestart met het maken van het 1e mozaïek...."Coquille St Jacques"
Een glimp alvast...:


Nog wat historische feitjes over St Jakobus:

* 1 van de 12 apostelen van Jezus, samen met zijn broer Johannus en Petrus een van de 3 belangrijkste discipelen van Jezus.
* Visser uit Galilea
* Sinds 1987 zijn alle Europese Jakobsroutes cultureel erfgoed!
* Attributen van de apostel Jakobus: 
schelp, bevestigd aan hoed, mantel of knapzak met de sluiting naar boven
staf met fles of kruik
soms een hoed
* Gestorven in het jaar 44 te Juda
* Lied "Vader Jakob" of "Frère Jacques" is een oud Frans spotliedje op de 'eeuwig vermoeide' pelgrim op de Jakobsweg






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wil je een reactie plaatsen?
Dat kan!
Soms lijkt het of je daar een Google-account voor moet hebben, maar het kan ook 'anoniem' of met naam+URL (het gewenste aanvinken). Voor de URL(=website-adres) mag je eventueel ook gewoon de URL van mijn blog nemen :-)
Lukt het evengoed niet?
Plaats dan een reactie in het Gastenboek van mijn gewone website:
https://mozajac.jouwweb.nl/gastenboek