woensdag 20 juni 2018

De 4e en laatste dame, klavervrouw "Argine", is klaar!

Mijn project "Hartenjagen-4" loopt ten einde. Een jaar geleden begon ik ermee.
Voor elk seizoen maakte ik een dame in mozaïek, met een bijpassende mozaïek-steen voor een "eerlijke vinder".
De eerste was Judith, de hartenvrouw.
Annelies vond de steen die ik dropte in de Herenstraat in Leiden.
De tweede dame heette Rachel, de ruitenvrouw.
In Enkhuizen vond de jonge Regillio de steen in de vensterbank buiten toen hij thuis kwam.
En het derde mozaïek was van de schoppenvrouw, Pallas.
In Enschede vonden Paola en Sebastian de dropping-steen voor hun huis in de wijk Roombeek.
Het vierde mozaïek is nu klaar...Argine, de klavervrouw.

Aan respectievelijk het westen, noorden en oosten van Nederland bracht ik een bezoek, en dropte mijn stenen op een voor ieder toepasselijke plek. Nog één richting moet ik uit, het zuiden!
Vrijdag 22 juni ga ik de laatste steen droppen, mozaïek-steen "Argine"....


De klavervrouw zelf heb ik afgelopen maandag gevoegd....

 

De symbolen die in dit mozaïek samen komen zijn de zomer, het element vuur, windrichting zuid, klaveren uit het kaartspel dat correspondeert met de staven uit de Tarot. De kleur is rood...💓
(Zie mijn eerdere blogs van dit project voor een nadere verklaring hoe ik hier toe kwam.)

Voor mijn dropping-locatie van de steen begon het hartenjagen al op internet dit keer!
Ik zocht naar het hart van Limburg, zonder enige bijzondere vondsten. Toen gegoogeld naar het hart van Brabant. En jawel, dat bestaat! https://www.regio-hartvanbrabant.nl/over
Regio 'Hart van Brabant' is een samenwerkingsverband tussen 9 gemeenten: Dongen, Gilze en Rijen, Goirle, Heusden, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk, Tilburg, Waalwijk.
Tilburg leek mij daarvan zo'n beetje de grootste plaats 😊, en ligt ook aardig zuidelijk. Dus ik dacht laat ik Tilburg eens wat nader bekijken op Google Maps en Streetview. En ik deed dat op een vrij nachtelijk uur toen ik nog niet slapen kon, op mijn oude al een beetje trage tablet.

En toen gebeurde er iets wonderlijks... 

Mijn eerste tik op de kaart van Tilburg was ergens ten zuiden van de spoorlijn. Als straatnaam kreeg ik Akkerstraat in beeld, maar bovenaan mijn tablet stond nog iets anders, namelijk Rooi Harten! Rooi Harten???? Harten? Rode?? 😮
Wat zou dat zijn dacht ik, een bedrijf of zo??
Op mijn telefoon die iets sneller reageert zocht ik verder op internet naar deze Rooi Harten.
En wat blijkt...het is de naam van de wijk waar die Akkerstraat in ligt, een vrij kleine wijk.




Maar waarom heet die wijk zo?!
In die wijk staat een oud klooster of missiehuis van de Missionarissen van het Heilig Hart!
Deze hielden zich bezig met de 'missie' in de Melanesië en Micronesië, Brazilië, Nederlands-Indië en op de Filippijnen.
In Tilburg werden de paters van dit klooster de Rooi Harten genoemd. Dit vanwege het embleem van een rood hart op hun habijt.





Hoe bijzonder dat ik dit vind bij slechts één klik op de kaart??!
Het klooster is in 2010 verkocht en er zitten nu appartementen in. In de kloostertuin hebben ze woningen gebouwd. 
De naam Rooi Harten is echter in ere gebleven in de straatnaam Rooi Hartenpark. 
De missionarissen van het Heilig Hart bestaan nog wel! http://www.misacor.nl/
De begintekst op hun site: 

Wij, missionarisssen van het Heilig Hart,
zijn leden van een actieve congregatie die als bijzondere opdracht hebben
in het contact met de wereld, de dingen, de dieren en de mensen
de goedheid van God zichtbaar te maken en misschien zelfs te vermeerderen.
Ons wordt gevraagd de weg van het hart te gaan.
S. van Tilborg msc

"De weg van het hart gaan" (mooi)....tja, dat is ook wat ik ongeveer doe bij het hartenjagen 😉
Jullie begrijpen, hier móet ik heen!
Hopelijk valt er nog wat écht te hartenjagen ter plekke. Want ik moet evengoed op zoek gaan naar een mooie droppingplek. Waar harten en het cijfer 4 samen komen, en dan het liefst met het element vuur erbij en/of de klaveren...

Wat betreft de klaveren, die komen mij de afgelopen dagen al tegemoet!
Er groeien opeens spontaan groene klavers in mijn tuin!
In de supermarkt valt mijn oog op een zak drop (die ik nooit koop eigenlijk) met zwarte klaveren er op !! In de krant staat een levensgrote kop over (Jesse) Klaver...en in mijn downloads valt mijn oog op een mooie zwart-wit klaver die ik ooit bewaarde...


En op de kop toe: 
Ik bekeek op Google Maps de wijk Rooi harten eens wat nader en wat zie ik daar?! 
De Klaverstraat!!! 😍 ♣


Nou, ik ben zeer benieuwd wat ik tegen ga komen aanstaande vrijdag!
Harten...misschien wel deze...
(Ze schijnen er te hebben gestaan! Of staan er nog? 😍)


Nog meer klaveren dan alleen de Klaverstraat? 
Vuur??? 😊

Oh en eh zou ik ook nog ergens weer iets van "Jakob" tegen komen???
Want bij de dropping in Leiden zag ik de Jakobsschelp, op een Santiago-wegwijzer in de Leliestraat...


Bij de dropping in Enkhuizen viel mijn oog op een mooi oud huis met een gevelsteen waar ze het over 'Jacobs waterput' hebben...


En tijdens de dropping in Enschede stuitte ik op de straatnaam 'Jacobusgang' ! ...


😎

Geen idee hoor...
Misschien moet ik voor een volgend project eens onderzoek doen naar Sint Jakobus!!

Verslag van de dropping in Tilburg volgt érgens volgende maand.....










Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wil je een reactie plaatsen?
Dat kan!
Soms lijkt het of je daar een Google-account voor moet hebben, maar het kan ook 'anoniem' of met naam+URL (het gewenste aanvinken). Voor de URL(=website-adres) mag je eventueel ook gewoon de URL van mijn blog nemen :-)
Lukt het evengoed niet?
Plaats dan een reactie in het Gastenboek van mijn gewone website:
https://mozajac.jouwweb.nl/gastenboek