maandag 24 juni 2019

3e dropping 'JaKobi-7' op dinsdag 25 juni

In het kader van project 'JaKobi-7' leg ik elke 25e van de maand ergens in Nederland een nieuwe mozaïeksteen neer voor een 'eerlijke' vinder. En dat 7 maanden lang.
Morgen is het 25 juni en ga ik voor de 3e keer op pad met een mozaïeksteen in mijn tas, met als onderwerp de Jakobsweg.


Het mozaïek waar deze steen bij is gemaakt heet "Follow the Signs", dat staat ook op het kaartje dat aan de steen hangt, zodat die eerlijke vinder kan lezen waar dit over gaat. 😃
Natuurlijk staat daar ook op dat ik heel graag een reactie zou willen krijgen...nou ja, niet in zoveel woorden, want dan wordt het kaartje te groot. Het is gewoon leuk als je weet waar zo'n steen terecht is gekomen en of iemand er inderdaad blij mee is. Zelf zou ik het heel leuk vinden om even contact te hebben via de mail als ik zoiets zou vinden.... maar ja, wie ben ik hè 😁 We zijn allemaal verschillend, geen mens is gelijk! Dus ja, het wordt na morgen weer afwachten of de steen door iemand is mee genomen die ook graag even wil laten weten dat hij of zij hem gevonden heeft.... Duim duim duim....👍

"Follow the Signs"
62x49 cm


"Follow the Signs" gaat over het volgen van de wegwijzers met de schelp, op weg naar Santiago de Compostela. De backpacker, pelgrim, peregrino, die onverstoorbaar zijn weg door het landschap baant......voetje voor voetje voor voetje. En van alles beleeft onderweg, denk ik zo.

Ik heb voor de 7 mozaïeken van dit project een soort van 'verhaaltje' in 7 regels in mijn hoofd, over de pelgrim die op weg gaat, en uiteindelijk de Camino Frances door Spanje volgt naar Santiago. In elke regel zit dan het thema voor een nieuw mozaïek. Ik verraad elke keer een nieuw regeltje hier, maar als je het nu al helemaal wilt weten moet je op mijn website kijken.😉

1* Je bindt je schelp aan je rugzak
2* Doet je wandelschoenen aan en gaat op pad
3* Volgt de wegwijzers met de schelp
4* .....
5*
6*
7*

Wáár ga ik morgen 'droppen'?
Tot nu toe ben ik aan het begin van twee Nederlandse Jakobswegen geweest die helemaal in het noorden beginnen. Dit keer wil ik een eindje verder op een route gaan kijken, maar dan wel daar waar ik zeker wegwijzers met Jakobsschelpen tegen ga komen, want ja dát is het thema dit keer.
Na enig onderzoek op internet ben ik op Roermond uitgekomen.
Daar loopt de route langs die vanuit Nijmegen komt, en ook een vervolg van het Jabikspaad is. De paarsblauwige route op deze kaart:


De oranje route (Amstelredam, zie hieronder) eindigt ook in Roermond.

Overzichtje van de routes in Nederland:
Jacobsweg Amstelredam (van Den Oever naar Roermond)
Jacobsweg Die Haghe (van Haarlem naar Brugge en Gent)
Jacobsweg Thuredrecht (van Schipluiden naar Kapellen).
Jacobsweg Nieumeghen (Van Sint Jacobiparochie naar Eijsden)
Jacobsweg Amsvorde (Van Uithuizen naar Antwerpen)
Jacobsweg Audenzeel (Van Oldenzaal naar Doesburg)

In Roermond is er een gedeelte dat 'Voorstad St. Jacob' heet.


Hier loopt uiteraard de route doorheen! 😃 Naar ik begrijp al van oudsher.
Je bereikt het vanuit het centrum via de Maria Theresiabrug, ook wel genoemd de Stenen Brug.
De brug is een Rijksmonument en telt 4 bogen....
De Voorstad bestond al in de 14e eeuw, en dankt zijn naam aan een Jacobskapel uit de 15e eeuw. Deze kapel staat er al lang niet meer, maar in 2013 is er op dezelfde plek een nieuwe kapel gebouwd, geweid aan St. Jacobus.
(Meer lezen hierover? Link )


Sinds 1994 is in ieder geval de pelgrimsroute in Roermond bewegwijzerd, dus ik ben benieuwd wat ik morgen tegen ga komen!
 
Ondertussen lijkt het wel of de droppingen van dit project elke keer iets extreems hebben. 😳
De 1e keer in Uithuizen was de vérste dropping ooit die ik in Nederland deed....(Iemand zei mij zelfs "Uithuizen? Daar val je toch van de wereld af?" 😂)
De 2e keer in Friesland was de drúkste dropping ooit, en dan vooral in Leeuwarden met dat straatfestival....😅
En morgen wordt het de wármste dropping ooit, want het wordt in Roermond 38 graden!! 😮😎
Spaanse temperaturen! Maar geen nood, ik kan op zich prima tegen wat warmte. 😊

Tot slot nog wat foto's van de making-of van mozaïek "Follow the Signs".
Binnenkort volgt weer een verslag van de droppingdag! Tot dan... 😉















2 opmerkingen:

  1. Anoniem6/25/2019

    Hoi Jacqueline, De oude stad Roermond...een stad met een boeiende geschiedenis, fascinerende bouwwerken, en ook een stad met een immer warme atmosfeer....ook als de temperatuur laag is... Als ik geweten had dat je daar vandaag zou zijn, hadden we een koel drankje kunnen nuttigen op een van de vele terrassen aldaar. Groetjes en veel succes met je boeiende projecten. Jean

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Jean, het was echt een héle warme dag daar in Roermond...

      Verwijderen

Wil je een reactie plaatsen?
Dat kan!
Soms lijkt het of je daar een Google-account voor moet hebben, maar het kan ook 'anoniem' of met naam+URL (het gewenste aanvinken). Voor de URL(=website-adres) mag je eventueel ook gewoon de URL van mijn blog nemen :-)
Lukt het evengoed niet?
Plaats dan een reactie in het Gastenboek van mijn gewone website:
https://mozajac.jouwweb.nl/gastenboek