dinsdag 16 juli 2019

Verslag 3e dropping-day project 'Jakobi-7'

Op dinsdag 25 juni 2019 vertrok ik vanaf station Veenendaal-West met de trein naar Roermond om de 3e mozaïek-steen van project 'JaKobi-7' te 'droppen' in Voorstad St Jacob, een stadsdeel van Roermond.


Luchtig gekleed, want het zou ver boven de 30 graden worden in Limburg...😲😅
Dus, NS-voordeelkaartje op zak, steen in de rugzak, (plus een fles water!), en daar gíng ik!
Ik dacht de trein van 9.02 te halen, maar die vlieger ging niet op. Halverwege mijn looproute naar het station kwam ik er achter dat ik mijn portemonnee vergeten was. En tja, dat is toch niet handig...
Dus omgekeerd en weer terug naar huis. Wat maar goed was ook, want de poes van een paar huizen verder bleek naar binnen te zijn geglipt, ze kwam parmantig de trap van mijn atelier af! Ik had ook al zo'n raar gestommel gehoord ergens in huis vlak voordat ik wegging...😅

Met de portemonnee nu wel op zak, en de sandalen toch ook maar snel omgeruild voor de wandelschoenen, zat ik een half uurtje later dan gepland toch in de trein....met steen en al. 😊


De treinreis verliep voorspoedig dit keer, op een klein beetje vertraging in Utrecht na...
In de trein stond de airco flink aan,dus van warmte nog geen last, 't was eerder te koud. 😂


Het was redelijk druk in de trein. Schuin tegenover mij, aan de schaduwzijde, zat een mevrouw, die in Den Bosch uitstapte. Haar plaats werd heel snel ingenomen door een donkere man die aan de zonzijde zat. "Veel te warm daar", legde hij mij uit. Vervolgens legde hij zijn blote voeten naast mij neer, op een krantje weliswaar, maar toch... 😬 Hij ging een dutje doen, want hij had de hele nacht gewerkt, zo zei hij tenminste. Ik bleef toch maar zitten en negeerde de voeten.
Bijna bij Eindhoven kwam een conductrice voorbij om de kaartjes te controleren. En deze meneer bleek dus niet ingecheckt te zijn met zijn OV-kaart! Hij wilde dat wel even doen op het volgende station, maar daar trapte de conductrice niet in natuurlijk. Ze wilde met zijn ID-kaart erbij een boete uitschrijven, maar moest even weg om station Eindhoven aan te kondigen. De man maakte stennis, want ze wilde zijn ID even meenemen, waarop ze hem de kaart weer toeworp en steevast zei "Ik kom zo bij u terug!" En ja, wat ik al verwachtte, de man stond op en liep naar de uitgang.....grrrr.
Bij station Eindhoven stapte hij uit, maar de conductrice had dit dus ook al verwacht en had hulptroepen ingeroepen, hij werd op het perron staande gehouden door de spoorwegpolitie!

En zo maak je weer eens wat mee in de trein. 😊
Ergens rond half 12 kwam ik in Roermond aan. En het was al lekker warm...😅


De bewegwijzering door de stad was goed, op een plattegrondje kon ik ook zien waar ik was en naar toe moest. Daar onderaan op het kaartje, bij de rivier, daar moest ik heen. 😊


Maar eerst ging ik eens kijken of ik iets van de bewegwijzering van de Jakobsweg kon vinden, want op de website https://www.hetontdekkenwaardroermond.nl/voorstad-stjacob staat: "De Voorstad St. Jacob is een pleisterplaats op de route naar Santiago de Compostella, sinds september 1994 is deze bedevaartroute in Roermond bewegwijzerd. Naar verluid zou het vanuit hier nog 2.285 kilometer naar het einddoel zijn."
Ik had op  Google Streetview al wel gezien dat er bij de Sint Christoffelkathedraal iets van een gele Jakobsschelp op blauwe achtergrond hing. En ja hoor, die hing er ook echt!


Het was alleen niet een wegwijzer voor de route. Het ging hier om de aanduiding van een heus reliek van St Jacobus!! Een armreliek! En ja, er stond ook 'pelgrimsweg naar Santiago', maar een pijl stond er niet bij...(?)


Ik ben ook verder geen enkele andere pijl met Jakobsschelp tegen gekomen, ook niet in Voorstad St Jakob. Toch wel vreemd. Maar ik loop vooruit. De Christoffelkathedraal, die nog dicht was, bleek niet ver van de oude "Stenen Brug" over de rivier de Roer, de poort naar Voorstad St Jakob zeg maar.



Direct over de brug een paar mooie oude pandjes. Eetcafé "Faubourg St Jacques" gaf al een link naar Jakobus, maar dat deed dit hele stadsdeel natuurlijk. Faubourg St Jacques betekent feitelijk Voorstad St Jacob.



Al snel kwam ik dit bordje tegen, hangende aan de rechterkant van Galerie 'het Achterhuis', waar ooit waarschijnlijk een herberg gehuisvest was, waar pelgrims overnachtten.
Maar, zoals je ziet, puur een informatief bordje, weer geen pijlen in de buurt. Maar, wel is zo duidelijk dat de route hierlangs loopt.


Ik liep de straat die zelf ook 'Voorstad St Jacob" heet af, en kwam nog wat meer 'Jakobalia' tegen.







Een flatgebouw genaamd "Coquille St Jacques"! 😃
Aan de overkant daarvan is een parkje met daarin het St Jacobus Kapelletje. Deze veldkapel is in 2013 gebouwd op de plek waar in de 15e eeuw een St Jacobskapel stond. Deze is in 1580, tijdens de 80-jarige oorlog verwoest. De Voorstad dankt zijn naam aan deze kapel van toen.
In de kapel een beeld van de heilige Jakobus. Een gevelsteen met de Jakobsschelp. Mensen laten in de kapel steentjes achter. Dat heb ik maar niet gedaan 😉, dan zou het zijn doel voorbij zijn gegaan. 😁
Maar waar moest ik die steen dan wel neerleggen?







Op deze brug misschien???


Of bij dit beeld van Jakobus??



Allemaal niet heel handig....
Dus toch maar weer een mooie vensterbank uitgekozen.😀
Een heel warm plekje in de zon!


Vlak onder het bord met de gele schelp.
 Nog 2285 km naar Santiago!
En vlak naast de Galerie....




Ik heb nog steeds niets vernomen van een mogelijke vinder helaas.
Zou hij er nog liggen?
Of is hij op weg naar Santiago?? 😇 Om te worden neer gelegd bij de Cruz de Ferro bijvoorbeeld, you never know. Ik hoop dat ik het nog te weten kom.....ooit 😊



Verder nog...
Inmiddels was de temperatuur gestegen tot boven de 30 graden, dus al wandelend van schaduwplekje naar schaduwplekje liep ik terug naar de Sint Christoffelkathedraal. Deze zou echter pas om 14 uur open gaan. Even turend door het glas van de hal van de hal zag ik dat deze ingericht was met allerlei materiaal over Sint Jakobus en de pelgrimsroute! Hier wel dus! 


Terwijl ik weg liep om wat verkoeling te zoeken in winkels met airco, riep een man mij toe dat de kerk om 14 uur open zou gaan en dat het zeer de moeite waard was! Nou, nu moest ik er zéker naar binnen!
In de tussentijd bezocht ik nog even de VVV, met de vraag of ze iets over de Jakobsroute door Roermond wisten. Ahum, helemaal niets wist de mevrouw die ik sprak dus ervan, niet eens dat die door Roermond loopt! Geen foldertje, niks. Apart... Ze had wel toevallig een vriendin die de week ervoor was begonnen de route naar Santiago te lopen vanaf St Pied de Port in Zuid Frankrijk. 
Toeval?

De Sint Christoffel Kathedraal was uiteindelijk inderdaad de moeite waard.
In de hal was een en ander over de pelgrimsweg te zien. Met een mini - Cruz de Ferro waar je zelf een steentje met wens onder kon leggen. 



In het echt ligt de Cruz de Ferro in Noord-Spanje, in de buurt van Astorga. Een berg van stenen bij een groot ijzeren kruis. Bij het kruis leggen mensen een steentje neer, vaak al meegenomen van huis: 'die steen staat voor in het verleden gedane zonden of zorgen waarmee hij of zij al een tijd rondloopt'. Een bijzondere plek.


In de vitrine in de hal zag ik een verbleekte folder over de Jakobsweg, van de....VVV! 😳



😊

Binnen in de kerk kwam ik een beeld tegen van Jakobus, met zijn hoed met schelp en zijn staf:





En je raad het nooit, vlak voor Jakobus stond een waterbassin met mozaïek!! Heel fraai.






Ook een van de glas-in-lood-ramen gaf de pelgrimage naar Santiago weer. Met de schelp, en Jakobus....


Tot slot bezocht ik nog even het aparte Sint Jakobus stilte-kapelletje in de kerk:




De terugreis was zeer warm, want de airco in de trein deedt het niet goed. In sommige delen wel, maar daar was het heel druk, in andere delen was het erg zweterig. Zo jammer dat er dan geen ramen meer open kunnen in zo'n dubbeldekker....

Volgende week ga ik de 4e steen van dit project 'droppen' in Dordrecht!
Op 25 juli = Sint Jakobsdag! De naamdag van de heilige Jakobus.
Het mozaïek is inmiddels net af.....
Een glimpje weer 😉








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wil je een reactie plaatsen?
Dat kan!
Soms lijkt het of je daar een Google-account voor moet hebben, maar het kan ook 'anoniem' of met naam+URL (het gewenste aanvinken). Voor de URL(=website-adres) mag je eventueel ook gewoon de URL van mijn blog nemen :-)
Lukt het evengoed niet?
Plaats dan een reactie in het Gastenboek van mijn gewone website:
https://mozajac.jouwweb.nl/gastenboek