woensdag 24 juli 2019

4e mozaïeksteen-dropping op St Jakobsdag

Morgen is het 25 juli, en dat is St Jakobsdag, de naamdag van de heilige Jakobus.
Dat betekent ook dat ik op de helft ben van het project "JaKobi-7". Want op 25 juli drop ik de 4e en tevens 'middelste' mozaïeksteen voor die ene eerlijke vinder...
Het onderwerp van het 4e mozaïek, en dus ook de steen, is St Jakobus zelf dit keer. En in het kader van zijn naamdag, heb ik in het mozaïek allerlei varianten van de naam Jakobus verwerkt.
Zoals, Jakob, Jacobus, James, Jacques, Jim, Jacky, Jaap, Sjaak, Sjakie. Maar ook de minder bekende namen als Jacopa, Yakub, Jeppe, Giacobbe, etc....en natuurlijk ook Santiago, wat feitelijk Sint Jakob betekent.
Ach, kijk zelf maar wat je kunt ontdekken....😊 (Hopelijk is het scherp genoeg! 😉)



 "Jakobus everywhere"
49x62 cm

De steen die hier bij hoort is een mini-Jakobusje, en daarop is maar ruimte voor 1 naam uiteraard.😊






Voor de figuur van Sint Jakob ben ik op internet gaan zoeken. En daar zijn best veel Jakobusfiguren te vinden!
Waar herken je Sint Jakob aan? Nou, dat zijn een mantel, een rondgerande hoed, een staf met vaak daaraan een kruik of kalebas, en het embleem van de Jakobsschelp op hoed en/of mantel. Verder wordt hij eigenlijk altijd afgebeeld met een baard. En soms heeft hij nog een boek in zijn hand, of een tasje...

Een impressie in 2 collages van de Jakobussen die ik zoal tegen kwam:



Voor wie de Jakobsweg bewandelt als pelgrim is de heilige Jakobus natuurlijk het doel. Of, liever gezegd, zijn graf in Santiago de Compostela. De kathedraal daar is gebouwd op de plek waar volgens de legende het graf werd ontdekt in 813.
Op 25 juli schijnt het dan ook groot feest te zijn  in Santiago de C., met vieringen in en rond de kerk, maar ook echt feest en vuurwerk. Je zou er maar net aankomen aan het einde van je pelgrimstocht!

Het schijnt ook zo te zijn, dat je als pelgrim onderweg de 'aanwezigheid' van Jakobus kan voelen of merken...😉 Hij is natuurlijk ook de beschermheilige van de pelgrim. Onverwachte dingen die gebeuren. Op het juiste moment iets tegen komen. Oplossingen die zich aandienen als het niet helemaal goed gaat... Dat soort dingen. Dan is Jakobus dus 'bij je'! 😉
Daarom ook hoort een mozaïek van Sint Jakobus zelf bij dit project. 😃
En geen betere dag dan 25 juli om een "Jakobus"-steentje te droppen!

Ik heb een heel mooi toepasselijke plek gevonden voor de steen. Ik kwam het toevallig tegen op de site van het Nederlands Genootschap van Sint Jacob. Onder "de weg naar binnen" op de homepage vind je een lijst naar zogeheten Jacobalia....En bij de stad Dordrecht vond ik daar deze gevelsteen
link naar die pagina






Hij zat vroeger op een andere plek schijnt, maar is nu te vinden in de gevel van Pottenkade nr 8.
En op Streetview heb ik al gezien dat er zich een geschikte vensterbank onder bevindt...😃
En toen ik net nog Maps checkte zag ik dat er een Bed en Breakfast in zit! "Heer en Meester"
Nu maar hopen dat er niet net een of andere markt is daar, of stratenmakers net voor de deur of zo, gasten van de B&B voor de deur...😲
Je weet het maar nooit, maar ik verwacht het eigenlijk niet. Ik denk dat het er heel stil zal zijn, en dat de mussen bijna van het dak vallen. Roermond de vorige keer (25 juni) was voor mij de warmste moza-dropping ooit met 38 graden. Nou, de temperatuur voor morgen ligt nog net een ietsje hoger!😅 Het warmterecord gaat waarschijnlijk zelfs verbroken worden. Het zou mij niets verbazen als dit daarom de snélste dropping ooit gaat worden! Heb ik toch weer een uiterste. 😊 Neerleggen, fotootjes maken, en snel de koelte weer ergens opzoeken. Zal dat gaan lukken? Moet toch haast wel op St Jakobsdag? Al ben ik natuurlijk zelf geen pelgrim...😳

Loopt er een Jakobsroute in Dordrecht?
Jawel, er is er eentje. Hij loopt weliswaar niet langs de Pottenkade, maar wel daar net om de hoek zag ik op een kaartje op de site van Wandelen en Overnachten. Het Jacobspad van Schipluiden naar Kapellen loopt namelijk door Dordrecht. Hij loopt onder andere langs de Onze-Lieve-Vrouwenkerk, en die bevindt zich vlak achter de Pottenkade. 😊

Ik ga het morgen zien!

Ik ga morgen ook nog kijken, (mits niet ál te warm 😵), of ik dit mooie glas-in-lood-raam kan vinden waar Jakobus in zit:



De volgende zin in mijn 7-regelige project'verhaaltje' (zie blog van 24 juni 2019):
1* Je bindt je schelp aan je rugzak
2* Doet je wandelschoenen aan en gaat op pad
3* Volgt de wegwijzers met de schelp
4* Ziet en voelt Jakobus overal onderweg
5* .....
6*
7*

En hier ook nog weer wat foto's van de making-of van "Jakobus everywhere"......het was weer een hele klus...😉😄








 Tot blogs weer!
 😊





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wil je een reactie plaatsen?
Dat kan!
Soms lijkt het of je daar een Google-account voor moet hebben, maar het kan ook 'anoniem' of met naam+URL (het gewenste aanvinken). Voor de URL(=website-adres) mag je eventueel ook gewoon de URL van mijn blog nemen :-)
Lukt het evengoed niet?
Plaats dan een reactie in het Gastenboek van mijn gewone website:
https://mozajac.jouwweb.nl/gastenboek