woensdag 29 januari 2020

Een "vogel" voor de Soroptimisten!

Afgelopen najaar ben ik samen met een 20-tal andere kunstenaars uit de omgeving van Veenendaal uitgenodigd om mee te doen met een kunstproject van de Soroptimistenclub Rhenen/Veenendaal.

Deze club is opgericht op 12 november 1994, afgelopen najaar bestonden ze dus 25 jaar.
Dit jubileum vieren ze gedurende het hele lustrumjaar met verschillende activiteiten, waaronder dus dit kunstproject.

De bedoeling is dat wij hun lustrumlogo, een speciale vogel in V-vorm, op eigen wijze verwerken in een kunstwerk.


Komende tijd zal er 1- of 2-wekelijks een 'vogel' van een kunstenaar klaar zijn en in de sociale media onder de aandacht worden gebracht.
Die van mij staat gepland voor de eerste week van maart...😊
Komend najaar worden ze dan tentoongesteld tijdens Kunstroute Veenendaal en worden ze geveild.
De opbrengst daarvan zal gaan naar de stichting Ruby and Rose.
Deze stichting zet zich in voor onderzoeksprojecten op het gebied van gynaecologische kanker.
Zie ook https://rubyandrose.nl/


Maar wat zijn dat nu eigenlijk, 'Soroptimisten'?
Want heel eerlijk gezegd had ik, en ook diverse mensen in mijn omgeving, er nog niet eerder van gehoord....
Dus ik deed een beetje research 😀

Volgens www.soroptimist.nl :
"Soroptimisten zijn zusters, Sorores, die het beste, het optimale, nastreven."
 Sorores is Latijns voor 'zusters', en optimum betekent dan 'beste'.

Soroptimist International is een wereldwijde service- en belangenorganisatie van en voor vrouwen.
Zij werd opgericht in 1921 in de Verenigde Staten. Men zet zich wereldwijd in voor de bevordering van mensenrechten en de positieverbetering van vrouwen en meisjes...
In Nederland werd in 1927 in Den Haag de 1e Soroptimistenclub opgericht.
Er zijn 90.000 Soroptimisten, verdeeld over ruim 3000 clubs in 122 landen, zegt Wikipedia.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Soroptimist_International
Nou ja, en Rhenen/Veenendaal heeft er dus ook één! En díe bestaat 25 jaar.
Meer info daarover op https://www.soroptimistrhenenveenendaal.nl/

Op hun site kun je lezen dat het thema van het jubileumjaar 2019-2020 "Triple V" is.
Triple-V staat in dit geval voor Vrouwen, Verbinden en Verwonderen.
Maar de V staat tevens binnen de club voor Vriendschap, Vrijheid, Verscheidenheid, Vrede, Vijfentwintig, Vrolijk, Verrassend en Vriendelijk....
Vandaar dat het jubileumlogo een V is, die ze de vorm van een vogel hebben gegeven, ...of is het andersom? 😉

Het is in ieder geval deze vogel in V-vorm die wij kunstenaars op eigen wijze mogen gaan verbeelden. Daarbij worden we geheel vrij gelaten, (vrij met een v!), d.w.z. op de vorm (met een v!) na, want die staat vast, (vast ook met een v....😏)! 😄
Als basis om te gebruiken, of gewoon ter inspiratie, kregen we allemaal een metalen vogel, keuze uit plat of gebogen....😊🐦


Ondertussen is er een 1e vogel klaar, die is van Gea Breeschoten, en is getiteld "Vurig".

 (van Facebook)

Ook ik ben begonnen aan mijn vogel, in mozaïek uiteraard!😊
Je zou misschien denken dat ik dan het metalen ontwerp als basis gebruik om óp te mozaïeken, maar nee hoor.
Dat zou ook niet goed gaan, want hij wiebelt een beetje, er zit beweging in zeg maar. En dan zou de voeg gaan breken, dat is niet handig.
Bovendien ben ik van de "mozaïek-schilderijen", plat op MDF, met allerlei details....
En ik vind dat in de achtergrond toch ook écht een vrouw moet komen!
Want dáár draait het toch om binnen de organisatie? 😉

Dus dit is mijn basisopzet:



En ik bén al een stukje begonnen.....



En nóg een stukje...😊....spiegeltje, spiegeltje....🐦


 Hele februari-maand kan ik er nog aan werken...
Wordt vervolgd... 😉










Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wil je een reactie plaatsen?
Dat kan!
Soms lijkt het of je daar een Google-account voor moet hebben, maar het kan ook 'anoniem' of met naam+URL (het gewenste aanvinken). Voor de URL(=website-adres) mag je eventueel ook gewoon de URL van mijn blog nemen :-)
Lukt het evengoed niet?
Plaats dan een reactie in het Gastenboek van mijn gewone website:
https://mozajac.jouwweb.nl/gastenboek