donderdag 30 april 2020

Nieuw geluksvogeltje gedropt

De hele coronacrisis met al zijn beperkende maatregelen maakte mij een beetje vleugellam in het begin. Wat moest ik doen? Doorgaan met Project "2020-XX"? Uitstellen? Stoppen???
Aangezien ik al een begin gemaakt had, en aangezien het een project speciaal voor het jaar 2020 is waren uitstellen of stoppen voor mij eigenlijk geen optie. Dus werd en wordt het doorgaan. De droppingen zal ik een beetje aanpassen. Ik zal vooralsnog niet met de trein ergens heen gaan, en ik zal ook niet al te lang ergens rondwandelen. En voor die vinder die bang is dat de steen mogelijk 'besmet' is: gewoon lekker in een sopje gooien of afpoetsen met een desinfectiedoekje, en daarna goed je handen wassen, maar dat doe je natuurlijk sowieso al.

De tweede geluksvogel is dus inmiddels gemaakt, inclusief steen. En dat is dan de 3e droppingsteen van dit project.

"Geluksvogel-II"



Het betreft een vogeltje dat ik op Instagram tegen kwam, een zogenaamde Gouldian Finch of Erythrura gouldiae die leeft in Australië.



Vorige week woensdag, 22 april ben ik op de fiets gestapt, met de droppingsteen in mijn tas. En ben ik óver de Amerongse Berg, die bijna in mijn achtertuin ligt 😉, naar het mooie plaatsje Amerongen gefietst. Het ligt hemelbreed 5,3 km van Veenendaal. De tocht over het fietspad is ca. 6,3 km, enkele reis. De zon scheen, het bos lachte mij toe, en kwa fietsers was het even druk als normaal, dus het leek even of corona niet bestond.  Een heerlijk tochtje...

Eenmaal in Amerongen parkeerde ik mijn fiets in het oude centrum, op het plein tegenover het kasteel, dat uiteraard gesloten was. De parkeerplaats was toch nog, zij het dun, bezaaid met auto's.
Mijn fiets stond als enige tussen de hekwerken die bestemd zijn voor de fietsen....
Ik ging op pad, goed uitkijkend naar X'en, dubbele cijfers en vogels.


Ik liep tussen de auto's door naar de andere kant van het plein, eigenlijk heet het Margaretha Tumorlaan. En ik liep daar langs een kenteken met een XX 😊


Vlak voor het oude toegangshek, wees een vogel mij de weg 😉 
(rechts onderaan flauwtjes te zien: 🐦een échte!)


Ik ging rechtsaf de Overstraat in en liep meteen tegen nr 11 aan, mijn favoriete 'dubbele' cijfer. 😀


Oh, en nóg een kenteken met een XX, maar dat was al even verderop, 
op de parkeerplaats van het Hof.


Aan het Hof staat de Andrieskerk, Die wat hoger ligt dan de straat, die dan ook de Nederstraat heet.
Lopende langs de kerk zie ik beneden in de Nederstraat een gouden vogel boven de deur van nummer 11... een eh 'gouldian' bird dus.


En voor het raam van het huis naast de kerk, zie ik ook vogels staan!
Zowel voor het bovenraam, als beneden. 



Even onthouden dit plekje dacht ik, en liep nog wat verder. Eerst maar de trap af naar beneden, naar de Nederstraat zelf dus. Ik sloeg linksaf, en even verderop weer linksaf een parkje in, dat feitelijk achter de kerk ligt. Ik stak zo door naar de straat met de hele lange naam: Burgemeester Jonkheer H. van den Boschstraat.
Je zou er maar wonen.... (Wat overigens niet slecht is 😀)
Dat ik op de 'goede weg' zat getuigde het dubbele nummer 44 😅😉


Ik kwam langs een mooi huis met de titel 'zon-hoeve'...


En ik hou van de zon, dus hij móest even op de foto...🌞 
Op het kruispunt met de Imminkstraat viel mijn oog op huisnummer 66.
Ik sloeg linksaf de Imminkstraat in, die weer uitkwam in de Overstraat. 
Tja Amerongen is niet zo heel groot 😀


Ik liep een klein stukje rechtsaf de Overstraat in en kwam dit grappige huis met servies in de muur tegen. Kopjes en theepotten komen er regelrecht de muur uit.
Ik kon en mocht er helaas geen mozaïekstukjes van maken.😓

Ik ging toch weer terug en dan de Donkerstraat in, die uitkwam bij een mooi oud huisje in de Gasthuisstraat, met blauwe luiken,
...op nummer 22!

En lopende door de Gasthuisstraat zag ik een witte kip voor een raam zitten... Maar geen goed droppingplekje hier gevonden, dus toch maar weer verder gelopen.


Ik was weer terug op het plein bij mijn fiets!
Die stond er nog, en ik liet hem ook nog lekker daar staan, want ik moest mijn steen nog steeds droppen. Ik liep dus mijn fiets voorbij, dit keer de Drostestraat in.
En de Drostestraat kwam weer uit bij ....de Andrieskerk!
En dus bij de twee huizen met de vogels.



Ik besloot om de steen tussen deze twee huizen in te droppen. Er was een mooi plateautje, bovenop de zuil bij de trap. Weliswaar niet op ooghoogte vanuit de straat, maar degene die de trap bewandelt zou hem toch wel zien liggen?



Vanaf de kerk gezien.
Rechts bij de lantaarnpaal ligt de steen op de pilaar onderaan de trap:


Via de kerk liep ik langs het Hof terug naar de Overstraat.
Op het Hof nóg een mooi huis met een rode deur en huisnummer 11, plus een hekwerk met goud....



Via de oude toegangspoort kwam ik terug op de parkeerplaats en bij mijn fiets.
Een uitgebloeide paardebloem lachte mij toe....

"Blow and make a wish!"  

😇



Volgende keer: "Hartendiefje-II"





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wil je een reactie plaatsen?
Dat kan!
Soms lijkt het of je daar een Google-account voor moet hebben, maar het kan ook 'anoniem' of met naam+URL (het gewenste aanvinken). Voor de URL(=website-adres) mag je eventueel ook gewoon de URL van mijn blog nemen :-)
Lukt het evengoed niet?
Plaats dan een reactie in het Gastenboek van mijn gewone website:
https://mozajac.jouwweb.nl/gastenboek